Alpha 7 IV - Kärleken till Rom
Jag heter Matteo Bruno och är filmskapare och Sony-ambassadör från Rom. När jag var åtta år gammal upptäckte jag att jag föredrog att se världen genom en kamera. Jag är en visuell berättare och älskar kraften i att fånga tittarens uppmärksamhet med hjälp av kompositioner och belysning i mina videor. När jag var liten lekte jag mycket med Lego. Vet du känslan när man väljer ut den perfekta biten för en konstruktion? Precis samma känsla får jag när jag bestämmer mig för den perfekta konfigurationen i mina videor.
Vilka var dina första intryck av Alpha 7 IV?
Att vara bland de första filmskaparna som får testa den här nya kameran är galet! Det är som att besöka tomtens verkstad en månad före jul. Det här är kameran som många filmskapare runt om i världen har väntat på och sett fram emot.
Mitt första intryck när jag håller den är att den känns pålitlig. Man kan riktigt känna ingenjörernas arbete. Det är som när du köper ett par nya gymnastikskor som passar perfekt. Som användare av Sony kände jag mig hemma från första stund när jag testade kameran.
Jag gillar hur Alpha 7 IV känns och fungerar, och den påminner mig om Alpha 7S III med skärmen som öppnas från sidan och som kan vridas åt alla håll. Men för mig finns de mest intressanta funktionerna på kameran inuti, som 4K 60P 10-bitars 4:2:2. Jag är också imponerad av de innovativa funktionerna för videofilmare som fokuskartan och andningskompensationen för bättre fokus. Kamerahuset, 4K-kvaliteten och de nya funktionerna kan användas utan du behöver skaffa en massa extra tillbehör, vilket gör Alpha 7 IV till den perfekta kameran för unga videofilmare.
Hur påverkar dessa nya funktioner vilken typ av innehåll du skapar?
Tidigare kunde man bara spela in i tillräckligt flexibla format för efterproduktion med Alpha 7 III genom att använda extern inspelningsutrustning. Man behövde också en axelsele, ett stort batteri och kablar. Med Alpha 7 IV kan du filma internt i 10-bitars 4-2-2, vilket är en fantastisk uppgradering när det kommer till bildkvalitet och det innebär också att du kan filma utan extern inspelningsutrustning. Jag tycker att den nya 33 MP-sensorn är perfekt för de som skapar både video och stillbilder. I ett enda kamerahus har du ett kraftfullt verktyg som kan hantera en mängd olika användningsområden inom både fotografering och filmskapande. Den har imponerande autofokus, särskilt i svåra ljusförhållanden, vilket gör det mycket lättare att följa ett motiv. Pricken över i:et är de små sakerna, som fokuskartan, som gör det lättare att hitta ditt kritiska fokus, oavsett om du använder autofokus eller manuell fokusering.
Alpha 7 IV har som mål att omdefiniera vad fotoentusiaster och innehållskreatörer kan förvänta sig – tycker du att den uppnår detta mål?
Jag får ofta frågan ”Vilken kamera ska jag köpa för att börja som filmskapare?” och det är alltid en svår fråga att svara på. Alpha 7 III var nästan perfekt och var den modell som jag ofta rekommenderade, men nya Alpha 7 IV är ännu bättre och nästan som en miniversion av Alpha 1. Min huvudsakliga kamera för professionellt arbete är FX3 men Alpha 7 IV kommer från och med nu att vara min kamera nummer två och huvudkameran för B-rulletagningar. När du har det perfekta verktyget och fullt förtroende för vad det kan göra behöver du inte längre tänka på det tekniska. Du är fri att göra vad du vill och kameran följer dig. Det är det första steget till fritt skapande och jag tycker att Alpha 7 IV lyckas med det fullt ut.
Objektiv och tillbehör är ett annat viktigt inslag för att skapa videoinnehåll – vilka objektiv och tillbehör från Sony använde du för ditt första test och varför?
Jag testade Alpha 7 IV med mina favoritobjektiv – FE 24-105mm f/4 G OSS, FE 20mm f/1.8 G och FE 16-35mm f/2.8 GM. En av de mest imponerande funktionerna i den nya kameran är andningskompensation för bättre fokus. Det är en enorm förbättring, särskilt för FE 16-35mm f/2.8 GM, eftersom objektivet påverkas av andningseffekten. Jag gillar att filma med snabba objektiv för att kunna kontrollera ljuset i min videostil. I normala fall använder jag en bur, axelsele, extern bildskärm och ett extra batteri. Med hjälp av buren kan jag fästa olika tillbehör och snabbt ändra konfiguration. För det här testet bestämde jag mig dock för att testa Alpha 7 IV utan några externa tillbehör förutom ND-filter. Jag ville återvända till när jag började filma och satte mig in i de unga kreatörernas situation. Det var kul att testa och jag litade mycket på den inbyggda bildstabiliseringen (IBIS) och den fungerade fantastiskt.
Vad skulle du ge för råd till blivande fotografer eller innehållskreatörer som ser upp till dig och ditt arbete?
När du lär dig att spela ett instrument lär du dig först att spela coverversioner av kända låtar. Mitt råd till kreatörer av videoinnehåll som precis påbörjat sin resa, är att göra coverversioner av bra videor. Om du gillar ljuset i en scen i en film så försök efterlikna den stilen! När du väl har satt dig in i olika kända stilar börjar din fantasi att skapa egna idéer och du kan börja filma i din egen personliga stil. Det låter enkelt men som filmskapare försöker jag se det som min roll att fånga en berättelse som jag skulle vilja se själv. Studera de stora filmskaparnas arbete och försök att efterlikna deras stilar. Du kommer snart att märka att dina egna idéer börjar infinna sig och du kan börja berätta historier på ditt eget sätt.
Några sista ord eller råd till våra läsare?
En sak som slog mig när jag efterbehandlade filmen från Alpha 7 IV är att den hade samma fantastiska bildkvalitet som Alpha 7S III. Jag filmade i bra ljusförhållanden och med normal ISO – men det är ändå otroligt! Tekniken utvecklas så snabbt och jag är förbluffad över att en kamera som Alpha 7 IV, som är tillgänglig för så många, ändå kan ge en sådan bildkvalitet!
Foto & text:
https://www.sony.se/alphauniverse/stories/alpha-7-iv-a-love-for-rome