Få pulsen att rusa
Första gången Alex Farinelli klev ut på banan som fotograf, erkänner han utan omsvep att ”mina ben skakade”. Han var inte främmande för MotoGP-tävlingar som åskådare, men hans första professionella evenemang vid Misano Adriatico-loppet 2011 var kulmen på en livsdröm om att fota sina ikoner i aktion.
© Alex Farinelli | Sony A1 + FE 35mm f/1.4 GM | 1/12800s @ f/1.4, ISO 100
”Jag hade redan sett loppen många gånger på plats”, förklarar Alex, ”och jag hade följt MotoGP på tv sedan jag var barn. Men att vara där, bland mina hjältar, andas samma luft som dem, uppleva samma lukt av bränsle och brinnande gummi, och att höra samma skrik från motorcyklarna som rusade förbi bara några centimeter bort … var helt otroligt. I de här situationerna”, fortsätter han, ”kan du känna adrenalinet stiga i dina ådror. Den här känslan – fjärilarna i magen, mitt hjärta slår som en galning – det är vad jag försöker förmedla genom mina bilder. Allt handlar om passionen och känslan av att vara där, så nära handlingen.”
Men vägen till att fotografera MotoGP hade inte varit lätt. Alex fick i själva verket, precis som de som tävlar på banan, arbeta hårt för att få dessa möjligheter. ”Under många år”, förklarar han, ”hade jag arbetat tillsammans med andra fotografer på olika tävlingar i min region, med sporter som cykling, gymnastik, löpning, simning. Jag var ännu inte en helt professionell fotograf och arbetade främst som analytiker och programmerare. På den tiden frågade jag alla jag kände om de kunde få mig till ett MotoGP-evenemang. Till sist kom ackrediteringen hos Misano Adriatico. Jag hade tur”, skrattar han, ”men jag var också väldigt envis och jag gav aldrig upp.”
© Alex Farinelli | Sony A9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2500s @ f/2.8, ISO 100
Det är uppenbart hur starkt Alex känner för att dokumentera sporten han älskar, men hur går han tillväga? Vilka tekniker använder han för att få in känslor i sina bilder? ”Varje lopp är en speciell situation för mig och all åkarna gör sitt bästa”, förklarar han, ”så jag försöker göra något speciellt också. Det är så jag försöker skapa en wow-effekt i en bild och det är att göra det som håller mig motiverad. Det ger mina lungor syre.”
© Alex Farinelli | Sony A1 + FE 14mm f/1.8 GM | 1/2500s @ f/2.0, ISO 100
Precis som så många andra sportfotografer förlitar sig Alex på sina Alpha 1 och Alpha 9 II för att fånga dessa ögonblick. ”Mina kameror från Sony har varit ett grundläggande verktyg för utvecklingen av mitt arbete,” förklarar han, ”och de hjälper mig att täcka hela skalan av situationer. Till exempel låter precisionen och hastigheten hos autofokusen vid valfri bländare mig vara mer kreativ i mitt arbete. Jag använder autofokus med ett stort område och motivspårning, och jag vet att jag kan lita på dem helt och hållet. Det betyder att jag kan vara mer kreativ och använda monitorn för att fotografera från olika perspektiv, som på marknivå eller mycket högre än mig själv.”
”På banan”, fortsätter han, ”måste man observera motorcyklarna och åkarna för att förstå deras rörelser och linjer. Det är då man kan fånga de ögonblick som betyder något. Kunskap om banan och åkarna hjälper verkligen, eftersom varje element kommer samman och bidrar till effekten. På det sättet representerar banan och landskapet nyckelelement i mina kompositioner såväl som åkarna. Det hela bygger upp den känslomässiga intensiteten.”
© Alex Farinelli | Sony A9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 50
I den här scenen från Circuit de Catalunya i Barcelona kom dessa färdigheter väl till pass. ”Det är tredje varvet”, förklarar han, ”och det här är en berömd kurva, eftersom den är väldigt snabb. Du kan se hur föraren trycker in sin cykel i kurvan och kommer så nära banan när han gör det. Det här fotot togs genom att låta kameran vila på marken och titta genom monitorn, vilket ger en koppling till honom, eftersom vi är på samma nivå.”
© Alex Farinelli | Sony A1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/40s @ f/22, ISO 50
I en annan scen från Barcelona använde Alex banans form för att skickligt rama in handlingen. ”Detta är den allra sista kurvan”, säger han, ”och jag gillar kantmönstret som ger fotot en känsla av hastigheten. Här använder jag en långsammare slutartid på 1/40 sek, för att få in lite rörelseoskärpa i bilden. Jag använder alltid ett ND-filter så att jag kan göra det här och även största möjliga bländare.”
© Alex Farinelli | Sony A9 II + FE 24mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.4, ISO 50
Att fotografera en tävlingsdag innebär också att arbeta med teamen och åkarna utanför själva banan och Alex har några bra exempel på känslor som visas där också. ”När jag fotograferar inne i garaget måste fokus vara på ögonen och ansiktsuttrycken. Här går det att hitta speciella situationer medan åkarna pratar med sitt gäng eller gör någon vidskeplig gest. Allt detta är en del av upplevelsen och lika laddat som actionbilderna.”
”I garaget”, fortsätter han, ”är ögonfokus det redskap jag använder mest. När jag fotograferar med ett vidöppet objektiv som FE 24mm f/1.4 GM vet jag att det alltid låser på motivet, så jag missar ingen situation. Med tanke på att jag inte har någon chans att upprepa en bild måste jag undvika alla misstag, allt måste vara perfekt, och det är vad de här kamerorna ger mig.”
© Alex Farinelli | Sony A9 II + FE 24mm f/1.4 GM | 1/4000s @ f/1.4, ISO 100
I den här bilden från Portimao Circuit i Portogallo visar Fabio Quartararo, den regerande världsmästaren, sin glädje över att ha vunnit loppet. ”Han vände sig mot mig och jublade”, förklarar Alex, ”och det var ett fantastiskt känslosamt ögonblick, omöjligt att upprepa. Jag är en av Yamaha-teamets fotografer och att ha utmärkta relationer med åkarna är till stor hjälp i situationer som denna. Om åkarna litar på dig är de mer avslappnade och självsäkra och kommer och letar efter de bästa bilderna.”
”Det kan tyckas självklart”, avslutar Alex, ”men inom fotografi måste alla studera och arbeta för att hitta sin egen väg. Inom motorsport behöver du erfarenhet för att kunna banorna och förutse vad som kan hända. Men du måste också hitta din stil och inte bara försöka vara likadan som alla andra. Min stil handlar om att visa vad jag känner, och dessa känslor kommer och går på några sekunder. Utan hastigheten och precisionen hos min Sony-utrustning skulle det vara mycket svårare.”
Text: Sony / https://www.sony.se/alphauniverse/stories/get-your-pulse-racing