Den vackra staden
Jag heter Olivier Schmitt och jag är professionell fotograf och filmskapare. Målet med det jag gör är helt enkelt att prioritera kreativitet framför ren teknik och mitt val av Sony-utrustning ger mig den flexibilitet jag behöver för att kunna göra just det.
Jag hade turen att bli ombedd att prova de nya Sony-vidvinkelobjektiven i serien APS-C – 11mm f/1.8, 15mm f/1.4 G och PZ 10-20mm f/4 G – och tog med mig ett urval av kameror för maximal flexibilitet vid fotografering: A6600, ZV-E10 vlog-kameran och till och med min nya A7 Mark IV. Jag kom snabbt fram till att alla tre objektiv klarar nästa samma uppgifter, men jag tänkte att när jag väl är ute i fält så kommer var och en av dem sin egen identitet och specifika funktion och jag var ivrig att sätta min teori på prov. Jag valde att promenera omkring i Paris, för en chans att få njuta av det enkla nöjet i att besöka staden och återuppliva minnen av min tid som student här – där min passion för fotografi och filmskapande föddes.
Min största passion är filmskapande och jag såg fram emot att testa dessa objektiv i olika situationer. De är otroligt lätta och kompakta och är perfekta för vlogging och Run & gun-filmning. Jag har alltid tyckt att den bästa utrustningen är den som du enkelt kan ta med dig i en ryggsäck, som inte tynger ned dig och som är ett nöje att använda.
Jag började med PZ 10-20mm f/4 G och parade ihop den med min ZV-E10. Den har den perfekta brännvidden för att fungera som ett vloggobjektiv. Jag är redan ett fan av E 10-18mm f/4 men det här nya objektivet är ännu mindre och lättare. När den används med ett handgrepp eller en liten gimbal, så gör kombinationen av kamerans inbyggda stabilisering och zoomfunktionen på objektivet att du kan röra dig samtidigt smidigt samtidigt som du kan ändra bildvinkeln mycket enkelt. Fokushastigheten var helt felfri och jag kunde koncentrera mig på bilden istället för att oroa mig för att kameran skulle fokusera på mitt ansikte.
För 11mm f/1.8 ville jag prova något annat. Jag valde att prova nattfotografering med lång exponering från en bro över floden med min Alpha 7 IV i APS-C-beskärningsläge. Den ultrabreda bildvinkeln gjorde det möjligt för mig att fånga den dramatiska himlen och för att få med något intressant i förgrunden väntade jag tills en båt passerade under bron.
Jag var mycket imponerad av avsaknaden av distorsion och skärpan över hela bilden, som även på f/16 var superb. Ett objektiv som det här är helt perfekt för nattlandskap, särskilt om du vill hålla ISO-talet till ett minimum och fotografera helt öppet.
Jag sparade 15 mm f/1.4 G till sist. Dess siktfält liknar FE 24 mm f/1.4 G-master-objektivets – kanske mitt alla tiders favoritobjektiv. Dess bokeh är underbar när du fotograferar på största bländaren och det fanns ingen märkbar distorsion alls. Den manuella bländarringen är en stor bonus för filmning, eftersom det ofta är mer praktiskt att ändra bländarvärdet på det här sättet. Jag testade den på både ZV-E10 och Alpha 7 IV och blev enormt imponerad av resultaten på båda kropparna.
Sammanfattningsvis tyckte jag att dessa objektiv var helt perfekta för att resa lätt. Efter att ha tillbringat hela dagen och större delen av kvällen med att vandra omkring på stadens gator var det skönt att slippa en öm rygg på slutet av kvällen! Det kan verka konstigt att jag använde Alpha 7 IV med objektiven eftersom de är utformade för en APS-C-kropp, men som filmskapare fann jag att de fungerade felfritt i Super 35-beskärningsläge. Jag kan redan föreställa mig ett stort antal situationer där kompaktheten hos dessa objektiv i kombination med en liten kropp kan erbjuda större flexibilitet.
Text: Sony / https://www.sony.se/alphauniverse/stories/the-beautiful-city