Audioguide
I dagens 4K-värld har vi ofta en tendens att glömma bort en av de viktigaste sakerna när vi filmar video och det är ljudet!
Fråga dig själv vad du föredrar, en video med en skarp och tydlig bild men med ett gällt och bullrigt ljud som nästan gör ont i öronen eller en video med en lite oskarp bild och bra, krispig ljudkvalitet som förbättrar din tittarupplevelse. Ljudkvalitet kan ibland vara betydligt viktigare än de visuella ingredienserna i en video. Med en bra ljudkvalitet är det lättare att hålla tittarens intresse uppe även om bilden de ser inte är särskilt bra.
Det finns några objektiva standarder som definierar bra ljudkvalitet: låg distorsion, brett frekvensomfång och dynamiskt omfång. Dessa standarder är hårdvaruorienterade men de gäller fortfarande i viss mån för inspelningar. Ljudeffekter i bakgrunden är andra som rätt använda kan förstärka din berättelse och få din video att sticka ut.
I den här guiden vägleder vi dig genom olika mikrofonmodeller och olika sätt att spela in ljud till din video.
Shotgunmikrofoner
Att spela in högkvalitativt ljud innebär många utmaningar när man filmar video. En av de största fördelarna med shotgunmikrofoner är att de primärt fångar upp ljud i ett smalt upptagningsmönster. Detta är ett stort steg framåt jämfört med videokamerans inbyggda mikrofon som i allmänhet har sämre kvalitet, ett "burkigt" ljud och ett bredare upptagningsmönster, vilket gör att oönskat ljud från omgivningen kommer med på inspelningen.
Shotgunmikrofoner används ofta vid inspelningar av samtal eller intervjuer, tal vid möten och konferenser. I sådana situationer behöver talaren inte hålla en mikrofon och tala in i den eller sätta en mikrofon på kroppen för att spela in sitt tal eller sin föreläsning.
Shotgunmikrofoner ser ut som långa, smala rör med slitsar jämnt fördelade längs varje sida och en kapsel nära den bakre änden. Dessa mikrofoner är utformade så att ljudet från framför mikrofonen kan passera genom röret till kapseln. Samtidigt måste ljud från sidorna komma in genom slitsarna.
Detta skapar en annulleringseffekt som resulterar i att omgivande ljud avvisas. På detta sätt kan mikrofonen lokalisera ljudkällan och samtidigt avvisa andra ljud. Shotgunmikrofonen är den mest rättvisande av alla mikrofoner.
Den exakta utformningen och kvaliteten varierar mellan olika shotgunmikrofoner. Bra mikrofoner kan avvisa nästan alla ljud som kommer från sidorna samtidigt som de fortfarande fångar upp ljud framifrån.
En annan fördel med shotgunmikrofoner är att de ofta låter mer naturliga när man jämför dem med myggmikrofoner och du behöver inte dölja dem. Shotgunmikrofoner är lätta att montera på ett mikrofonstativ eller en bomstång som du enkelt döljer utanför bilden.
Myggmikrofoner
En myggmikrofon, även känd som lavalier, kroppsmikrofon, kragmikrofon, slipsmikrofon och personmik, är en liten mikrofon för intervjuer, TV, teater och offentliga talare för att kunna användas handsfree.
Den är ungefär lika stor som ett gem, har ett litet clips och kan fästas nära munnen för att producera ett klart och jämnt ljud utan att ta upp bakgrundsljud. Myggmikrofoner är ofta rundstrålande, vilket innebär att de inte avvisar ljud från någon riktning.
En myggmikrofon passar lika bra oavsett om du filmar med en videokamera, spegellös eller en smartphone. De flesta mikrofoner levereras med en TRS- eller TRRS-anslutning och är lätta att ansluta till din enhet.
En myggmikrofon med kabel är den mest prisvärda och lättaste typen att använda. En tunn kabel är vanligtvis fäst vid minipluggen. När du har fäst mikrofonen är det bara att dra kabeln till kameran och koppla in kabeln i mikrofonuttaget. De flesta tillgängliga kablar är tillräckligt långa för att passa rätt avstånd mellan kameran och motivet. Om så inte är fallet finns förlängningskablar tillgängliga i din lokala elektronikbutik.
Om du vill göra din mygga trådlös är det enkelt att ansluta den till en trådlös sändare från t.ex. Saramonic Blink-serien.
Trådlösa mikrofoner
Trådlösa mikrofoner används ofta inom contentindustrin, till radio- och TV-sändningar och av offentliga talare för att låta talare, intervjuare, artister och underhållare röra sig fritt när de använder mikrofonen utan att behöva ha en kabel fäst vid mikrofonen. Ett trådlöst mikrofonsystem består av en mikrofon (ibland inbyggd i en sändare), en sändare och en mottagare.
I en trådlös mikrofon omvandlas en ljudsignal till en elektronisk signal, den elektriska signalen passerar till en sändare som omvandlar signalen till radiovågor och skickar den till en mottagare som är ansluten till antingen en kamera eller en smartphone.
De flesta trådlösa mikrofoner använder den trådlösa överföringstekniken 2,4 GHz och Gaussisk frekvensförskjutning som minimerar störningar på signalen från andra radioapparater.
Trådlösa mikrofoner är perfekta för dig som skapar innehåll som vloggar, Instagram Stories, livestreams, YouTube-klipp, podcasts, intervjuer eller varför inte bara för att förbättra ljudet på Teamsmötet.
Kameramonterade mikrofoner
En kameramonterad mikrofon har ofta en smal design och är utformad för att fungera med en systemkamera. Den monteras i kamerans blixtsko.
De inbyggda mikrofonerna i kamerorna låter inte särskilt bra. De har en tendens att ta upp mycket hanterings- och mekaniskt brus från själva kameran och ger ett "burkigt" ljud. Externa kameramikrofoner är utformade för att överträffa de inbyggda mikrofonerna ljudmässigt.
De fästen som levereras med kameramikrofoner har ofta fjädringssystem som kallas ”stötfästen” och som hjälper till att isolera mikrofonen från hanterings- och mekaniskt buller.
Mikrofoner som monteras på kameran ansluts antingen med minipluggar på 3,5mm (1/8") eller XLR-kontakter. Mikrofoningångar med minipluggar är vanliga på konsumentvideokameror, DSLR-kameror med videofunktion och mindre professionella videokameror. XLR-ingångar finns vanligtvis i par på medelstora och större professionella videokameror. Innan du väljer vilken typ av mikrofon för kameran du ska använda bör du först fastställa vilken typ av mikrofoningång din kamera har.
Tillbehör
Vid användning utomhus kräver alla mikrofoner ett ordentligt vindskydd. De flesta mikrofoner levereras med ett vindskydd av skumplast. Dessa svampliknande vindskydd är till hjälp för lätta briser eller inomhusluft men de skyddar inte mot kraftiga vindar.
Många kameramonterade mikrofoner är kompatibla med en typ av pälsvindskydd eller ”deadcat” som det också kallas. Ett pälsvindskydd är i princip en luddig strumpa som du drar över skumvindskyddet som följer med mikrofonen.
Shotgunmikrofoner kan också användas med en typ av vindskydd som kallas ”softie windshields”. Du använder inte det medföljande skumvindskyddet tillsammans med ett softi-skydd. Softie-skydd är en luddig konstruktion med en hård skuminredning och en gummipackning runt öppningen. Den täcker shotgunmikrofonens grill helt och hållet och ger lite mer skydd mot vindbrus än vad en ”deadcat” gör.
I vissa situationer kan du upptäcka att det behövs ett extra shockfäste eller en förlängningsljudkabel.
Om du filmar en intervju med en shotgunmikrofon kan en bomstång eller ett kompakt stativ som du placerar under personen du intervjuar vara bra att ha.
Foto och text: https://www.focusnordic.se/inspiration/video/audioguide/