Drum Beat med Sony ECM-B10
”Vanligtvis använder jag ljudtekniker i mina projekt”, avslöjar den sydafrikanske filmskaparen Jacques Crafford. ”Men jag har alltid velat göra ett projekt där jag kan fånga ljudet själv och testa mina gränser. Jag har väntat på rätt tillfälle att göra just det ... tills nu!”
Möjligheten förverkligades med Jacques kortfilm med titeln ”Drum Beat”. Filmen följer en trummis, spelad av den begåvade Jason Moser, som är besatt av att hitta källan till ett beat han hör när han rör sig runt i staden.
”Jason är en av mina vänner. Vi har pratat om att göra ett projekt tillsammans under lång tid, så när mikrofonen Sony ECM-B10 kom så tänkte jag – det här är det! Vi måste bara fånga det där trumljudet, särskilt om vi kan spela in det i en hektisk stad. Det var det här ögonblicket som utgjorde början på mitt koncept.”
Varje ljud du kan höra i videon fångades med mikrofonen Sony ECM-B10, monterad på en Sony A7S III, som Jacques använde för att filma med. Mikrofonen använder fyra olika mikrofonkapslar för att ändra riktningen på det inspelade ljudet. Jacques växlade mellan mikrofonens superriktade, enkelriktade och flerriktade lägen, beroende på vilket ljud han ville fånga.
”Det fanns tillfällen då jag skulle ha förväntat mig att använda det superriktade läget, men jag behövde bara det flerriktade läget eftersom det lät mer realistiskt och med lätthet fångade bakgrundsljudet runt mig. För mig är det dessa små bakgrundsljud som bidrar till filmens realism. När jag ville isolera ett ljud, bytte jag helt enkelt till det superriktade läget.”
Vid ett tillfälle i filmen ser du Jason trumma med fingrarna mot bilens ratt och det är det dominerande ljudet i scenen. ”Vi spelade in detta i förväg med A7S III och placerade mikrofonen ECM-B10 precis bredvid hans fingrar för att få ett rikare ljud. Sedan bad jag Jason att fortsätta trumma i samma takt så att jag kunde filma de bredare scenerna. Han var så exakt på att hålla samma takt och rytm. Det var imponerande.”
Längre fram i scenen blir Jason distraherad då ett trafikljus övergår från rött till grönt och bilen bakom tutar. ”Det var på riktigt”, förklarar Jacques. ”Jag ställde in mikrofonen på det flerriktade läget så att vi kunde höra biltutan. Vi tog faktiskt om det här ungefär fem gånger. Jason stod stilla när ljuset slog om till grönt, och vi väntade helt enkelt på att en bil bakom skulle tuta.”
Stycket kulminerar med ett episkt trumsolo filmat på ett tak. Som du kan föreställa dig är det inte idealiskt att filma från ett hustak i Pretoria, Sydafrikas administrativa huvudstad, för att spela in ett trumsolo. Dock kunde Jacques använda det enkelriktade läget i ECM-B10 för att fånga hela trumsetet samtidigt som stadens ljud runtomkring minimerades.
Huvudljudspåret för trumsolot spelades in ovanför trumsetet. ”När man filmar trummorna rakt på låter det inte likadant – trummor projicerar ljud uppåt”, kommenterar Jacques. ”Trummisen hade en metronom i örat för att spela rytmen i perfekt takt. Vi spelade in från olika vinklar och allt stämde utan problem.”
Mikrofonen har också ett brusreduceringsfilter, men för att behålla lite av de omgivande stadsljuden i filmen, förlitade sig Jacques mer på de olika mikrofonmönstren för att isolera de ljud han ville ha. ”Jag tror att jag skulle använda brusreduceringen om jag ville höra någon prata med kameran, men jag upptäckte att användningen av mikrofonens högpassfilter istället hjälpte till att reducera mycket av det låga bakgrundsbullret från staden.”
Ett bevis på kvaliteten på det inspelade ljudet är att Jacques inte gjorde någon efterbearbetning av något av ljuden under efterproduktionen. ”Den enda efterproduktion vi gjorde var på nivåerna för att höja och sänka volymen på olika delar”, säger han strålande.
Det kanske viktigaste försäljningsargumentet för mikrofonen ECM-B10 är att den kan användas direkt. Den glider på MI-skon som finns på alla kameror från Sony, och det är kameran som förser mikrofonen med ström.
”Det här är verkligen en händig funktion”, säger Jacques. ”Den är liten och du behöver inte oroa dig för batterier eller kablar. Dessutom finns allt du behöver på mikrofonen, vilket innebär att du inte behöver gå in i själva kameramenyn, vilket är effektivt och superbekvämt.”
Sedan den första tagningen med mikrofonen har Jacques använt den på en mängd andra tagningar, och den är nu en permanent utrustning i hans kameraväska. ”Jag tar den med mig på varje tagning eftersom jag kan få otroliga resultat med liten ansträngning. Det är ett måste för alla som filmar på språng eller ensamma.”
Foto och text: Sony / Jacques Crafford
https://www.sony.se/alphauniverse/stories/drumbeat-with-the-sony-ecm-b10