Efter mörkrets inbrott med nya FE 50 mm f/1,4 GM
Jag heter Oliver Wallner och jag är en Sony Europe Imaging Creator med bas i Wien, Österrike. Fotografering har varit min passion sedan 2007 där jag har jagat nya perspektiv och kompositioner i min vackra stad, mestadels på kvällen. Jag strävar efter att rama in storstadens ljus och gatornas subtila detaljer, och för att göra det är skärpa och vacker bokeh från mina objektiv ett måste.
© Oliver Wallner | Sony A7 IV + FE 50mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/1.4, ISO 1000
För att uttrycka min fotograferingsstil har jag promenerat oändliga timmar på Wiens gator, och då är det viktigt att ha med sig lätt utrustning med utmärkt objektivkvalitet. Mitt kit består vanligen av snabba Sony G Master-vidvinkelobjektiv tillsammans med min A7 IV, så jag såg verkligen fram emot att utöka mitt sortiment med nya FE 50mm f/1,4 GM.
De objektiv som är mina förstahandsval just nu är 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4 Sony G Master – båda är fantastiska objektiv som är perfekta för mitt jobb. När jag först monterade 50 mm f/1,4 på min Alpha kändes det bekant då både storleken och vikten liknar de andra två objektiven, med samma stadiga kvalitetskänsla. Det är knivskarpt från mitt till kant – även vidöppet – och ger enastående färg och kontrast.
Då brännvidden är något längre än vad jag vanligen använder var det intressant att se hur det smalare synfältet gav mig andra inramningsalternativ, och eftersom jag kunde komma närmare motiven innebar det att jag enkelt kunde fylla bilden. Det är en väldigt bra brännvidd för gatubilder och jag gillade det naturliga perspektivet som objektivet gav mig.
© Oliver Wallner | Sony A7 IV + FE 50mm f/1.4 GM | 1/320s @ f/1.4, ISO 1250
Runt 90 % av min fotografering sker på kvällen, så att hantera svagt ljus är vardagsmat för mig. Det är en av anledningarna till att jag började använda fasta objektiv med bred bländare. Att ha en bländare på f/1,4 innebär att jag inte behöver pusha ISO:n så högt (även om min Alpha 7 IV kan hantera galet hög ISO utan problem).
© Oliver Wallner | Sony A7 IV + FE 50mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/1.4, ISO 1250
Men om jag ska vara ärlig så är det den otroliga bokeh man får som jag gillar mest med att fota vidöppet med objektiv med snabba bländare, särskilt med G Master-objektiven. Jag har alltid trott att det resultat som 24 mm och 35 mm gav mig var oslagbart, men jag kunde knappt tro mina ögon när jag såg hur 50 mm-objektivet presterade. Det fokuserade objektet förblev otroligt skarpt och bakgrunden verkade smälta ihop till en otroligt vacker bokeh. Kontrasten förblir hög och definitionen är fantastisk, även i ofokuserade områden.
© Oliver Wallner | Sony A7 IV + FE 50mm f/1.4 GM | 1/80s @ f/1.4, ISO 1250
Även om det mesta av mitt arbete är stillbildsbaserat filmar jag även en del, och den snabba bländaren här är givetvis otroligt användbar för de svagt upplysta gatuscenerna. Då det är så kompakt hade jag inga som helst problem med att jobba med en gimbal, och jag tyckte till och med att det var lätt att växla mellan objektiv då de är ungefär lika stora och väger ungefär lika mycket.
Jag har alltid trott att jag har hittat mitt perfekta kit med 24mm och 35mm G Masters, men som tur är har jag lyckats hitta ett litet hörn i väskan där jag får plats med 50mm f/1,4. Tro mig, det kommer att följa med mig på alla fotograferingar framöver.
Text och foto: Sony / Oliver Wallner
https://www.sony.se/alphauniverse/stories/after-dark-with-the-new-fe-50mm-f-1-4-gm