Sony A7R V | Modefotografi
Mitt namn är Kenton Thatcher och jag är född i London i England. Redan när jag var 14 år gammal blev jag engagerad i fotovärlden tack vare min fars besatthet av kameror och mörkrum. Jag började dokumentera min egen skolgång genom min kamera och som 17-åring började jag resa världen runt för att hjälpa några av världens mest begåvade och hyllade fotografer.
Även om jag fortfarande reser, bor jag i Lissabon där jag har varit baserad de senaste 25 åren och har byggt upp ett rykte som en av landets främsta reklam-, porträtt- och livsstilsfotograf. Jag har turen att ha min egen studio som har blivit en av de mest kreativa och innovativa hubbarna i Portugal, med arbetsplatser för designers och konstnärer.
© Kenton Thatcher | Sony α7R V + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/500s @ f/5.6, ISO 100
Du var en av de första proffsfotograferna som testade Alpha 7R V. Vilka var dina första intryck och de utmärkande funktionerna för dig?
Jag blev jätteupprymd över att få vara en av de allra första att lägga händerna på och prova nya Alpha 7R V och sammanfattningsvis är det verkligen ett betydande stort steg från föregångaren.
För det första älskar jag upplevelsen av att fotografera med den – greppet och balansen i den nya kameran är riktigt bekväma med mycket djup för mina händer. Kameran känns verkligen som en del av mig nu.
Den nya 4-axliga flervinklade LCD-skärmen är ytterligare ett stort steg uppåt och perfekt för bilder med låg vinkel, utan att personligen behöva ligga på golvet varje gång jag fotograferar från marknivå. Naturligtvis är den nya AI-drivna autofokusen verkligen en revolutionerande grej inom fotografering – den föregående ögonautofokusen var utmärkt för mitt sätt att fotografera men nu med den senaste tekniken missar du inte en bild. Den känner omedelbart igen ögonens position genom att uppskatta motivets pose även om ansiktet och ögonen är dolda.
Och en annan stor förbättring som är avgörande för det arbete jag gör, är att kameran nu kan fokusera på ögats yta.
Hur kommer de här funktionerna att påverka och hjälpa den typ av fotografering och innehållsskapande som du och andra inom samma område gör?
Alpha 7R V ligger så bra i handen, är så bekväm att den kommer att vara en stor fördel för fotografer som specialiserar sig på livsstils-, bröllops-, sport- och naturfotografering. Det känns helt enkelt som en del av dig. Den nya AI-autofokustekniken liknar ingenting jag någonsin har upplevt förut. Du kan springa med ditt motiv och ta skarpa bilder varje gång – och även fotografera med mycket öppen bländare. Jag gillade särskilt den förbättrade ögonautofokusen, där den fångar själva ögongloben snarare än ögonfransen. När du fotograferar med ultrasnabba bländarobjektiv kan detta göra stor skillnad.
© Kenton Thatcher | Sony α7R V + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 0.4s @ f/7.1, ISO 800
Alpha 7R V strävar efter att ge proffsen den bildkvalitet, funktionsduglighet och autofokusprestanda de behöver för att genomföra sina projekt oavsett hur krävande de är. Tror du att den uppnår detta mål?
När det gäller den konsekventa autofokusen tror jag inte Alpha 7R V har någon like . Vid krävande situationer eller poser kunde min Alpha 7R IV ibland missa fokus om motivet plötsligt vände sig bort eller ansiktet blev skymt. När jag testade Alpha 7R V fanns det inte en bild som var oskarp, trots modellernas olika poser och att de rörde sig under sessionen. Enligt min åsikt ger den nya AI-drivna autofokusen en nivå av trygghet som skiljer den från andra professionella kameror.
Objektiv och tillbehör är en annan kärnkomponent för bildskapandet. Vilka av objektiven och tillbehören från Sony använde du för ditt första test och varför?
För den här tagningen bestämde jag mig för att använda tre helt olika typer av objektiv: FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II, 24-70mm f/2.8 GM II och 50mm f/1.2 GM. Jag har alltid varit imponerad av G Master-objektiven och de hanterade alla autofokushastigheten och 61-megapixelsensorn på ett vackert sätt.
När solen var som starkast växlade jag mellan de två zoomobjektiven och upplevde att dess fokus var felfritt, speciellt med 70-200 som låste på ögat varje gång. När ljuset bleknade bytte jag till 50mm, som återigen fungerade felfritt.
© Kenton Thatcher | Sony α7R V + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/200s @ f/7.1, ISO 100
Vilka råd skulle du ge proffsen som ser upp till dig och ditt arbete?
Fotografin har förändrats mycket genom åren och jag tror att det är viktigt att inse att vi alla har bra dagar och dåliga dagar som fotografer. Det kan ta mycket längre tid att uppnå det vi vill, och det kan vara väldigt själsdödande att se så många fantastiska bilder blixtra förbi våra ögon dagligen tack vare sociala medier. Om du verkligen har den där kärleken och passionen för fotografering måste du hålla ut och saker och ting kommer att utvecklas naturligt.
När jag ser tillbaka över åren har jag återuppfunnit mig själv många gånger, jag har upplevt flera stunder då jag trodde att min tid var över, men jag jobbar mer nu än vad jag har gjort under de senaste tio åren. Det som är viktigt är att glädjas åt att fotografera och dela med sig av hantverket.
Foto och text: Sony / Kenton Thatcher
sony.se/alphauniverse/stories/alpha-7r-v-fashion-photography