Resa lätt
Den bästa resefotograferingen är ett fönster till en annan värld. För att uppnå detta måste fotografen fördjupa sig i destinationens kultur och hoppa i med bägge fötterna för att få de bästa bilderna.
För specialisten på resefotografering och filmskapande Pauline Simon så är hennes lätta Sony A7C Mark II den pålitliga följeslagaren när hon utforskar världen. Hennes senaste fotografering i Thailand var ett perfekt tillfälle att utforska och fördjupa sig i den lokala kulturen. När det gäller hennes resa till Mae Wang-distriktet förklarar hon: ”Jag gick genom området så jag fick se scenen från alla vinklar och skapa en känsla för landskapet och människorna innan jag började ta bilder. Jag lämnade den täta djungeln och rörde mig genom risfälten mot en by. Till slut hittade jag en man som tillagade en fisk över elden och pratade med honom innan jag fotograferade hans porträtt.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/125s @ f/2.8, ISO 800
”Jag älskar den där bilden”, fortsätter hon, ”därför att för mig skildrar den Thailand väldigt bra med sin färg, sin energi och hur välkomnande landet är. Det är samma sak med kvinnan som arbetar på risfältet. Jag tittade på när hon arbetade och hon sa, ”Kom hit och hjälp till!” Vi fick bra kontakt och att få ta hennes bild var ett väldigt, väldigt lyckligt ögonblick.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/50s @ f/2.8, ISO 250
Paulines arbetssätt är människocentrerat och även om hennes arbete handlar om att fotografera både landskap och porträtt, känner hon att det finns mer djup i det sistnämnda. ”Jag tror att resefotograferingens viktigaste roll är att berätta en historia. Folk vill ha en berättelse som visar dem något nytt om världen och de berättelserna involverar alltid människor.”
Det behovet av sammanhang visar sig i kompositionen av Paulines bilder, som ofta ramar in ganska brett vid brännvidder mellan 35 och 50 mm för att visa motivets omgivning. Detta ger dem aktivitet och personlighet. ”Ingenting är förberett”, förklarar hon, ”och varje detalj är naturlig. Jag gillar att fånga ögonblicken när människor lever sitt vanliga liv. För mig måste det vara autentiskt och äkta för annars fungerar det inte.”
”För att kunna jobba på det sättet har jag alltid kameran i handen”, förklarar hon. ”Det blir ju uppenbart att jag är fotograf, men innan jag tar en bild ler jag alltid och försöker prata med dem. Det är först när jag känner att de är bekväma med det som jag frågar om det är okej att ta en bild. Efteråt visar jag dem alltid bilden och vi pratar lite mer, så det sker alltid som ett samarbete och helt naturligt.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/2000s @ f/2.8, ISO 500
Paulines val av kamera och objektiv hjälper henne att uppnå detta. ”När jag arbetade med det här projektet använde jag A7C Mark II och FE 24-70mm f/2.8 GM II, eftersom det är den perfekta resekombinationen, både för stillbilder och video. Det var den enda kameran och objektivet som jag tog med mig, men den är så mångsidig att jag inte behövde något annat än min drönare och en mikrofon.”
”Missförstå mig inte”, förtydligar hon, ”jag älskar Sonys olika objektiv – som FE 50mm f/1.2 GM – men när jag är ute och reser vill jag bara fördjupa mig i en plats och inte tänka så särskilt mycket på utrustningen. Objektivet FE 24-70mm GM II kan göra allt jag behöver från porträtt till natursköna bilder. Bländaren f/2.8 är tillräcklig för att ge mig ett grunt skärpedjup för att separera motivet från bakgrunden eller låta mig fotografera i svagt ljus.”
Med sin ringa storlek och snabba prestanda är A7C Mark II inte heller en kamera som saktar ner Pauline. ”Den är så lätt”, förklarar hon, ”och det är väldigt viktigt eftersom det ingår mycket vandring i dessa resor. Jag är på språng hela dagen och tolkar vad jag hittar genom objektivet, så jag behöver mycket energi, men jag blev även imponerad av batteritiden för A7C Mark II. Jag tar alltid med extrabatterier under reseuppdrag – jag hade faktiskt med mig sex på den här resan eftersom det ingick videoarbete – men jag använde bara ett per dag, vilket var en stor överraskning.”
”Den gjorde även ett jättebra jobb för videon jag spelade in i Thailand”, fortsätter hon. ”Min huvudsakliga videokamera är Sony FX3, men även om A7C Mark II är liten och lätt har den 4k-video med 10-bitars kvalitet, vilket är vad jag behöver för färggradering. Ingen vill gå tillbaka till 8-bitars video efter att de har sett den extra kvaliteten. På A7C Mark II kan jag dessutom ladda mina färgtabeller, så att jag kan se hur det slutliga resultatet kommer att bli efter redigering.”
© Pauline Simon | Sony A7C Mark II + FE 24-70mm f/2.8 GM II | 1/250s @ f/2.8, ISO 640
”När det gäller stillbilder ger dess sensor på 33 megapixel lysande detaljer,” säger Pauline, ”och Sonys ögonautofokus är naturligtvis fantastisk för min fotograferingsstil. Jag vill inte hålla på med fokus eller fotografera om eftersom det skulle bryta kontakten med de människor jag har mött. Men A7C Mark II markerar ansikten på en bråkdel av en sekund och håller dem i perfekt fokus.”
I slutändan är hennes roll att upptäcka och dokumentera sina upplevelser, säger Pauline, och A7C Mark II är inte en kamera som håller tillbaka henne. ”Jag känner mig alltid stimulerad när jag reser”, avslutar hon, ”och det kommer sig av att jag lämnat min komfortzon och att jag älskar att tänja mina gränser. Det är inte något man kan göra hemma. Varje gång jag dyker in i dessa upplevelser lär jag mig och växer och blir en ny person. Det är rätt spännande!”
Foto och text: Sony / Pauline Simon
sony.se/alphauniverse/stories/travelling-light