Canons bästa objektiv för landskapsfotografering
Vilka objektiv är bäst för landskapsfotografering? Vilka egenskaper är viktiga att ta i beaktande vid val av landskapsobjektiv? Vilka är tillräckligt hållbara och som tål markanta väderväxlingar?
Canons Ambassador och landskapsfotograferingens veteran David Norton ger sina bästa tips vid val av landskapsobjektiv och Canons produktexpert Mika Burnhill berättar om objektivens tekniska egenskaper och varför just dessa objektiv är bäst med tanke på landskapsfotorafering.
Foto: © David Noton - Canon EOS 5DS R + Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
"Oftast fotograferar jag landskap med Canons EOS 5DS R systemkameran," berättar David, "och när man ska ta högupplösta bilder behöver man högklassiga objektiv." Alla Davids objektiv är Canons L-serie. De är snabba, i mycket högklassiga material med nödvändiga egenskaper. Dessutom har de linsytbehandlingar som minskar distorsion, de är väderskyddade och har bildstabilisering i toppklass.
"Kvaliteten på konstruktionen är viktig när jag gör mina val," understryker David. "Konkurerande tillverkare lockar med lägre priser men om du fotar under utmanande förhållanden, vill du vara säker på att din utrustning är tillräckligt tålig i alla väder."
"När jag fotar porträtt använder jag i regel, objektiv med fast brännvidd men fotar jag landskap så föredrar jag zoom-objektivens flexibilitet," säger han. "Zoom-objektiven har blivit markant bättre och nya generationens L-seriens zoom-objektiv är idag precis lika bra som objektiv med fast brännvidd. Om jag är ute och reser vill jag ha en mångsidig utrustning med mig. Jag tycker om att använda zoomen för finjustering. Om du huvudsakligen fotograferar med objektiv som har fast brännvidd står du onödigt ofta med händerna i kameraväskan, när du skulle kunna koncentrera dig på ljuset som kan försvinna vilken sekund som helst."
Här är Canons bästa objektiv för landskapsfotografering, allt från vidvinkelobjektiv till teleobjektiv som förevigar element även på långt avstånd, i minsta detalj.
Foto: © David Noton - Canon EOS 5DS R + Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Bästa universalobjektivet för landskapsfotografering
"Jag ger mig nästan aldrig ut och fotograferar utan det här objektivet," konstaterar David. "Jag använder säkert mest det här objektivet när jag tar landskapsbilder för det är så mångsidigt. Heltäckande brännvidd levererar vidare landskapsbilder samt tar detaljrika bilder på enskilda motiv. Objektivet är relativt kompakt med suverän optisk prestanda."
"Om jag skulle få ta med mig bara ett objektiv, så skulle det vara det här."
Mike Burnhill tillägger: "Det här är ett fantastiskt allround-objektiv med hög prestanda vars rykte talar för sig själv. Det anses vara det bästa objektivet i sin klass. f/2.8 bländaren är snabb, levererar bra i svagt ljus och motivet urskiljer sig vackert mot bakgrunden. L-seriens objektiv har utmärkt väderskydd - du kan vara säker på att objektivet fungerar perfekt utomhus och under mycket varierande väderförhållanden.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
Canons bästa objektiv för mångsidig landskapsfotografering
"På sista tiden har jag fotat, mer än tidigare med objektiv med längre brännvidd," berättar David. "Jag tycker om intrycket av proportioner som längre objektiv tillför bilden. Om du vill att ett berg ska se större ut så kan du skapa det genom att använda ett teleobjektiv och träden ser minimala ut i roten av det massiva berget. Jag tycker om tajtare grafiska layouter som man kan skapa med teleobjektiv. Objektivet 70-200mm är perfekt även för att plocka upp enstaka detaljer i landskapet. Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektivets stora bländare f/2.8 ger ett smalt skärpedjup som jag har använt ofta. Jag använder det också när jag gör kompositbilder som är ihopsatta av flera olika bilder."
Foto: © David Noton - Canon EOS 5D Mark IV + Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
Mike, som är produktexpert, konstaterar att visst är Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektivet utmärkt för landskapsfotografering men säger att den nya III-versionen är en bättre version av föregångaren. "Oftast använder landskapsfotografer stativ men med den nya III-versionen med 3.5 stops bildstabilisering tar man skarpa bilder även handburet. Som i alla L-seriens objektiv fungerar autofokus snabbt med sin ringformade USM-motor. Du kan omedelbart justera skärpan för hand. Ytbehandlingen som är vattenavstötande håller linserna rena så att bildkvaliteten inte försämras.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Canons bästa supertele
"Jag använder ofta Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM objektivet och utnyttjar dess mångsidighet. Extra dimension upp till 400mm har visat sig vara användbar," berättar David. "Objektivet har varit värt sitt pris, många gånger om. Det här är ett suveränt objektiv som tar verkligen skarpa bilder och sett till sin brännvidd är det smidigt. Så som i Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektivet fungerar bildstabilisatorn verkligen bra. Även då riktigt hård vind ställer till med problem med kameran på stativ," summerar David.
"Många upplever att det här objektivet är för sportfotografering eller fotografering av vilda djur men det är utmärkt även för landskapsfotografering," fortsätter Mike. "Det handlar om att man tittar på landskapsbilder på ett annat sätt dvs. genom att framhäva detaljer i en större helhet. Med Zoom Touch Adjustment-ringen kan du justera zoombeskärningen i bilden, vilket är bekvämt," säger Mike.
Foto: © David Noton - Canon EOS 5D Mark IV + Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
Canons bästa vidvinkelobjektiv för landskap
”Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektivets brännvidd är verkligen praktisk i landskapsfotografering, speciellt när man vill framhäva detaljer i förgrunden," konstaterar David. "Jag har också använt det här objektivet när jag vill fota natthimmel och f/2.8 bländaren är avgörande när man vill ha kort exponeringstid utan att höja ISO-värdet. Objektivet är perfekt när du vill ta vidvinkelbilder på stjärnhimlen med tydlig Vintergata.
"Du ska kunna lita på att objektivet kan återge skärpa från kant till kant."
Mike tillägger att nya Canon EF 16-35mm f/2.8 L III USM levererar skarpare bilder än föregångaren. "Det fungerar verkligen bra med alla brännvidder och speciellt bra med brännvidd 16mm som levererar bredare bildvinkel än det vi i allmänhet är vana att se. Funkar utmärkt i vyer med mycket detaljer t.ex stadsbilder och bildvinkeln motsvarar det som vi ser med egna ögon."
Foto: © David Noton - Canon EOS 5DS R + Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
Canon TS-E 17mm f/4L och TS-E 24mm f/3.5L II tilt-shift-objektiv
Canons tilt-skift-specialiteter
"Tilt-shift-objektiv används ofta för arkitekturfotografering men jag tycker att de är bra även för landskapsfotografering," berättar David. Objektiven fungerar särskilt bra för att korrigera överlappande vertikala linjer. Om jag till exempel fotograferar med ett vidvinkelobjektiv, ett landskap med en stark vertikal linje, till exempel ett träd, ser det ut som om det lutar mot bildens kant. Det här går att korrigera med tilt-shift-objektiv."
"Jag använder också Canon TS-E 24mm f/3.5 L II när jag vill skapa panoramabilder. Då kan jag flytta objektivet tillvänster, centrera och till höger så att jag vid editering kan få vidare panoramabilder och bilderna är då lättare att foga ihop.
Foto: © David Noton - Canon EOS 5DS R + Canon TS-E 17mm f/4L |
Foto: © David Noton - Canon EOS 5DS R + Canon TS-E 24mm f/3.5L II |
"Både Canon TS-E 17mm f/4L och Canon TS-E 24mm f/3.5L II –tilt-shift-objektiven producerar häpnadsväckande hög bildkvalitet. Linselementen är tillverkade i mycket högklassigt glas som släpper lättare igenom ljuset. Även ytbehandlingarna på linserna gör att distorsion minimeras," tillägger Mike.
Artikeln är ursprungligen skriven på engelska i Canons Ambassador-blogg.
Läs den ursprungliga artikeln här ››