De bästa Canon objektiven för makro fotografering
Vilka är de bästa objektiven för makro fotografering? Vilka viktiga egenskaper ska man leta efter i ett makro objektiv förutom en stor förstorningsfaktor, för att föreviga även de minsta detaljerna och texturer?
Två Canon Ambassadörer som arbetar i olika miljöer, vilddjursfotografen Christian Ziegler och stillebens fotografen Eberhard Schuy berättar om sina favorit makro objektiv. Samtidigt berättar Canon Europa productspecialisten Mike Burnhill varför vardera objektiv är lämpligt för när- och makrofotograferande. Dessutom avslöjar Canon Ambassadören, nyhets- och dokumentärfotografen Ilvy Njiokiktijen hur hans arbete fick en ny utsträckning med små och mångsidiga fasta objektiv ur RF-serien.
”Jag började fotografera 25 år sedan med att huvudsakligen fota makrobilder,” berättar Christian. ”Jag jobbade i tropiken som biolog. Växternas och smådjurens mångsidighet var så enorm och intressant. Jag spenderade dagar med att undersöka Panamas regnskogar, letande efter insekter, blommor och svampar. Jag använder ännu makroobjektiv omfattande.”
Eberhard gillar mera studions kontrollerbara rum, genom att skapa färdiga bilder rakt ur kameran och utnyttjar ofta Canon TS-E-objektivens tilt-shift-funtioner, med vilka man kan kreativt ändra bildens perspektiv. ”Allt är iscensatt i mina arrangemang. Alla mina bilder är noga planerade – sättet jag presenterar motivet och sättet jag omringar det med ljus är kombinerade med valet av objektivets brännvidd och avståndet. Bildens viktigaste element är klara för mig i förväg och jag använder alltid det lämpligaste objektivet för ändamålet”, säger han.
Här är Canons bästa objektiv för makrofotografering, vare sig du letar efter mångsidighet, tåliga makro-objektiv eller specialglas med 5x förstoringsfaktor.
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Det bästa och mångsidigaste Canon makro-objektivet
”Jag har Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM -objektivet med mig var enda dag när jag jobbar. Det är ett jätte skarpt, tåligt och pålitligt makro-objektiv,” säger Christian.
Jag kommer ännu ihåg när det här då nya makro-objektivet lanserades med bildstabilisator 2009. Jag tog med den på arbetsresa till Kongo. Jag hoppades på att få närbilder på kameleonter och kanske orkideer. Jag märkte, att trots jag sänkte slutartiden till 1/25 sekund, var bilden ännu skarp. Det möjliggjorde fotande i skymning utan blixt. Jag använder den ibland med blixt för att få djup och detaljer. Och ibland använder jag stativ för långa exponeringar med den. Det är ett mycket mångsidigt objektiv.”
”Det här är ett av Canons mest populära objektiv, på grund av dens mångsidighet”, berättar Mike. Förutom att den skapar 1:1 makroförstoring med bildstabilisator, kan den även bra användas för porträttbilder tack vare passlig brännvidd och kraftig ljusstyrka. Det är som objektivens schweitziska armékniv.”
Som ett L-series objektiv är Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM stadigt byggt och vädertätat. Objektivet använder ett av de mest avancerade stabiliserings- och autofokusteknikerna som finns. ”Innan använde jag endast manuell fokus,” medger Christian. ”Via den nya Canon EOS-1D X Mark III -kameran och dens Dual Pixel CMeOS AF fokusering har jag börjat använda autofokusen mycket mer, eftersom det är möjligt.”
Canon TS-E 135mm f/4L Macro
Det bästa Canon -objektivet för exakt fokus och mjuk bakgrund
”Motiv som jag fotar är sällan stora, så jag jobbar endast med makro-objektiv,” säger Eberhard. Eftersom det är lika viktigt att urskilja motivet från bakgrunden som det är att det är skarpt, gör tilt-shift -objektivets perspektivkorrigering det möjligt att få bilden att se ut precis som jag vill.
”Med Canon EOS 5Dsr (numera EOS R5) och Canon TS-E 135mm f/4L Macro -kombinationen kan jag noggrannt bestämma vilka områden som är skarpa och vilka som är ”blurred”, och som slutresultat får jag en perfekt bild utan överlopps redigering. Kraven för att ta en sån bild är rätt enkla – mycket bra detaljåtergivning, hög resolution och utan förvrängning ur speciella perspektiv – och valet för det endamålet är enkelt.”
Mike tillägger: ”Canon TS-E 135mm f/4L Macro -objektivets brännvidd gör det möjligt att ha ett längre avstånd mellan motivet och kameran. Därför är den ideal i studiomiljö och det extra utrymmet möjliggör mångsidigare belysning. De, som är bekanta med medelformats kameror, motsvarar brännvidden ett normalt objektiv på medelformat och ger att likadant perspektiv.”
Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro
Det bästa Canon makro-objektivet för kort fokusdjup
”Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro -objektivets brännvidd är inte mycket kortare än TS-E 135mm f/4L Macrons, men skillnaden kommer i bilderna klart fram på grund av det kortare fokusavståndet och bättre ljusstyrkan,” säger Eberhard. ”Jag användet det huvudsakligen för matfotografering; förvrängningar lyser med sin frånvaro och den kortare brännvidden ger ett dynamiskt perspektiv.”
Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro hjälper fota synnerligen fina detaljer med kort fokusdjup. Ljusstyrkan och skärpan går hand i hand; de bestämmer bildens harmoni, och färg och ljus den almänna känslan.” Mike berättar att ”jämfört med det äldre TS-E 90mm objektivet, ger det nya L-seriens funktionalitet och 1:2 förstoring. Perspektivkorrigering- och makro-egenskapen i samma objektiv möjliggör studioarbete och närbilder.”
Canon MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro
Det bästa Canon makro-objektivet med hög förstoring
”Jag skaffade det här objektivet för att fota fig getingar i Panama för första gången,” säger Christian. ”De är små getingar (mindre än 1mm långa), men de är viktiga för fikonträdens pollinering i de tropiska skogarna.
”65mm närbildsobjektivets förstoring börjar vid 1:1 och slutar vid 5:1. Som exempel får man en 1mm stor geting femfaldig på bild. Det ger en ny dimension och fig getingen har nära sedd en smyckeslik färg – metallgrön och blå. Jag älskar det här objektivet, eftersom det släpper in mig i ett gömt imperium med små skatter.”
Canon EF 16-35 f/2.8L III USM + Extension Tube EF 12 II
Det bästa Canon vidvinkel närbildsobjektivet
”Canon 16-35 f/2.8L II USM objektivet (nuvarande följare Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) är ett av mina favoriter. Den är en riktig arbetshäst och optiska kvalitén är fantastisk. Jag använder den för landskapsbilder. Samtidigt hämtar jag ofta in blommor eller djus i förgrunden, med hjälp av blixt,” säger Christian.
Kortaste fokusavståndet är 28cm, men med Canon Extension Tube EF 12 II -mellanringen kan jag fokusera ännu närmare. Funkar jätte bra med stativ och långa slutartider. Ett vidvinkel tillvägagångssätt, var t.ex. en orkidé eller kameleont syns i en vidare sammanhang, är tillfredsställande.
Mike håller med: ”Mellanringar som EF 12 II är de okända hjältarna i makrofotografering, och för mig är det ett bra ställe att börja fotografera makro. Den här billiga lösningen kan göra vilket objektiv som helst ett makro utan att pruta allt för mycket på kvalitén och funktionen.” När man avancerar inom fotografering, kan den kombineras med ett makro objektiv varpå man kommer ännu närmare motivet. Alla kan använda mellanringar, från nybörjare till proffs, för att få bättre makro bilder med EF -objektiv man redan äger.