Så fotograferar jag Arkitektur med Mike Will
På natten får byggnader en annan karaktär; linjerna, ljuset och färgerna skapar nya former. Det är därför jag tycker att städer på natten är så estetiskt tilltalande. Bland alla former letar jag efter de ledande linjerna. De kan skapas av en väg som går fram mot en byggnad eller kanske utgöra en del av strukturen i en annan byggnad, men syftet med dem är att de är något jag kan använda för att leda in betraktarens blick i motivet.
© Mike Will | Sony A7 III + 12-24mm f/2.8 GM | 0.8s @ f/3.5, ISO 125
Något annat som jag håller utkik efter är avvikelser. Det kan vara något enkelt som att alla lampor i ett hus är tända utom en. Vi är väldigt bra på att snabbt se sådana mönster eller avbrott i dem, och de blir därför intressanta fokuseringspunkter.
När det gäller förberedelser inför en bild föredrar jag det spontana. När jag ska fotografera en viss byggnad går jag ofta bara dit och börjar utforska alla olika vinklar eller perspektiv som jag kan utnyttja. Det är en naturlig upplevelse och den gör att jag behåller min kreativitet. Om jag planerar att ta en viss bild och vet att solljuset kommer att belysa en viss punkt en viss dag och tid, då kan jag gå dit och vänta tills jag kan ta bilden. Men om jag inte har så specifika förväntningar fortsätter jag bara att ta bilder eftersom jag aldrig vet exakt hur ljus, skuggor och reflexer kommer att samspela.
© Mike Will | Sony A7R III + 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/4.0, ISO 2000
I början av det här året stod jag på Times Square i New York och precis som alla andra turister tittade jag uppåt och vred på huvudet för att försöka ta in alla neonljus och byggnader som tornade upp sig ovanför mig. Då tog jag fram mitt FE 12-24mm f/4 G-objektiv och tog en bild rakt upp med alla byggnader runt som drog blicken mot trafikljusen i mitten. Om du tittar uppåt får du nästan alltid intressanta bilder eftersom få människor ser världen på det här sättet.
© Mike Will | Sony A7 III + 16-35mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/2.8, ISO 200
Jag har också kompletterat min utrustning med det nya FE 12-24mm f/2.8 G Master-objektivet, och jag gillar att få ytterligare 1 eV ljus att använda. Jag tycker att det fungerar bra att ta bilder utan stativ med det här objektivet eftersom det släpper in så mycket ljus, och jag vet att jag kan dra upp ISO-känsligheten på min A7R III och ändå få en fantastisk bildkvalitet. Jag tycker om att ta med handhållen kamera eftersom jag blir friare både när jag tar bilden och utforskar motivet, men om jag vill ta bilder med lång exponering eller ett astrofoto monterar jag förstås kameran på ett stativ.
© Mike Will | Sony A7 III + 20mm f/1.8 G | 30s @ f/1.8, ISO 2500
Jag provade nyligen objektivet FE 20mm f/1.8G när jag fotograferade Neowise-kometen på himlen ovanför Bodiam Castle. Det hände mycket i bilden, men jag var tvungen att fatta några avgörande beslut om hur allt skulle placeras in i scenen. Jag visste att kometen skulle vara långt ned på himlen, och jag ville också att speglingen i vallgraven skulle göra förgrunden lite spännande. Därför valde jag att lägga kometen direkt ovanför ett av borgens torn. Om vi ser till bildens komposition ville jag att slottet skulle vara det man såg först, men att man sedan skulle se stjärnorna på himlen för att till sist upptäcka kometen.
© Mike Will | Sony A7R III + 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/2.8, ISO 2500
Jag älskar visserligen mina superbreda vidvinkelobjektiv men mitt arbete handlar inte bara om att använda dessa. Jag lärde mig att fotografera med ett 35 mm-objektiv så jag tycker fortfarande om att använda den brännvidden när jag tar mer konventionella bilder. Jag tror att det är viktigt att veta vilket objektiv, eller brännvidd, du ska använda och varför, och den kunskapen grundar sig vanligen på erfarenhet. För det mesta har jag med mig FE 24-70mm f/2.8 G Master-objektivet i väskan eftersom det täcker in flera brännvidder. Då kan jag också ta en hel serie med bilder för att eventuellt konstruera någon slags berättelse. Jag använder också FE 70-200mm f/2.8 G Master-objektivet men eftersom jag vill undvika stora storlekar och högre vikt tar jag egentligen bara med det när jag vet att jag kommer att använda det. Det kan vara när jag tar bilder från ett tak och vill fånga arkitekturen eller någon detalj hos en viss byggnad på längre avstånd.
© Mike Will | Sony A7R III + 12-24mm f/4 G | 1/30s @ f/4.0, ISO 2000
Ett av de viktigaste råden som jag kan ge någon som vill fotografera arkitektur är att se till att allt ser korrekt ut redan i kameran innan du slutar fotografera. Det kan vara svårt att få allt att bli exakt justerat när du använder ett superbrett vidvinkelobjektiv. Ta till exempel Justitiepalatset i Wien, som är en dröm för fotografen. Det har så många linjer. Jag tog bilden med 16 mm-objektivet och när du använder så brett objektiv måste du se till att allt är absolut rakt, annars stämmer det inte. På Alpha 7R III använder jag alltid rutnätslinjerna och behåller dem på. De hjälper mig att se till att alla linjer är raka medan vattenpasset ger mig möjlighet att kontrollera att kameran är i linje med marken. Och när du har tagit bilden är det viktigt att du kontrollerar den en gång till på skärmen innan du ger dig av.
https://www.sony.se/alphauniverse/stories/how-to-shoot-architecture-mike-will