Skapa cinemagrafer med Virgo Haan
Jag upptäckte cinemagrafer för första gången när jag läste en artikel om Jamie Beck och Kevin Burg, två fotografer från New York som inspirerats av de rörliga bilderna på Harry Potter-filmernas tidningssidor. Jag hade också sett filmerna och tyckte att det vore coolt att kunna skapa sådana rörliga bilder i verkligheten. Efter några månaders experimenterande publicerade jag mina första cinemagrafer på Facebook. Jag började med enkla idéer, som att låta allting vara stilla förutom de rörliga visarna på en klocka, men sedan utvecklade jag mina idéer.
Idén
En riktigt bra idé är det viktigaste för att fånga människors uppmärksamhet. Men för att idén ska fungera är det nödvändigt att veta var cinemagrafen ska visas. Om cinemagrafen ska läggas ut på Instagram måste rörelsen vara väldigt synlig och tydlig så att människor ser den genast innan de scrollar vidare. Om den däremot ska visas på en större skärm, som i en annons, kan rörelsen vara mer subtil eftersom den ändå är lätt att se.
© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan
Det måste också finnas någon form av överraskning om man ska fånga betraktarens uppmärksamhet. Jag skapar till exempel ofta kontrast mellan stillbilder och rörliga delar. Det som är stilla kan vara något som normalt brukar röra sig, som vattendroppar på väg genom luften, samtidigt som modellens hår blåser i vinden.
Man kan också överraska genom att ha en bild som ser ut som en stillbild – som ett porträtt – där personen plötsligt blinkar efter någon sekund, som i den här cinemagrafen. Det är en överraskning som får betraktaren att stanna upp och verkligen koncentrera sig på bilden och vänta på att det ska hända en gång till.
Skapa en cinemagraf
Det kan tyckas vara självklart, men kameran måste hållas fullständigt stilla. Därför krävs ett stativ. Jag fotograferar med en Sony A7R III och objektivet FE 24-70mm f/2.8 G Master eftersom kameran ger bra resultat för både stillbilder och video, samtidigt som objektivet ger mig stor flexibilitet när det gäller att få rätt ram.
Cat: Igor | Art Department: Viktoria Martjanova and Elisa Vesterinen
När man fotograferar cinemagrafer är det viktigt att ha samma exponeringsinställningar för både stillbilder och video så att det går lätt att sätta ihop dem vid redigeringen. Därför ser jag alltid till att ha kameran inställd på full manuell exponering och vitbalans.
Det är lätt att hålla kameran stilla, men om det finns en person med på bilden är det viktigt att även han/hon är så stilla som möjligt. Jag låter personerna jag fotar sitta ned, luta sig mot något ... Vad som helst som bidrar till att motivet är så stilla som möjligt.
© Virgo Haan | Client: Rohujuur Bakery
Detta gäller även saker, som i den här cinemagrafen. Personen håller i en bagel som precis har brutits i två delar, men det som inte syns är att den har pinnar instuckna i sig för att allt ska hållas ihop och vara på exakt rätt ställe. På den här bilden är de enda rörliga delarna dropparna som droppar och ångan som stiger; resten av bilden är en stillbild.
För att den rörliga delen ska bli så bra som möjligt videofilmar jag med 120 bilder per sekund. Det här slow-motion-läget skapar en jämnare och mjukare rörelse, vilket gör att den lyfts fram. Jag drar också ofta fördel av andra fotograferingsfunktioner, som intervallfotografering, som tillför en surrealistisk känsla.
Redigering
Jag använder olika typer av programvara för att kompilera mina färdiga cinemagrafer. Jag börjar med att skapa videoloopen med hjälp av Adobe After Effects eller Flixel Cinemagraph Pro. Målet är att redigera klippet med en sömlös loop mellan start- och slutpunkten som kan spelas upp i evigheter, utan några avbrott mellan den första och sista bildramen. Ibland använder jag trick för att göra detta, som att vända på klippen när de kommer till slutet, eller skapa övergångar där bilderna tonar in i varandra, men för det mesta försöker jag få rörelser att påbörjas och avslutas på exakt samma ställe när jag fotograferar.
© Virgo Haan | Model: Maria Sergejeva | Makeup and Hair: Maret Ubaleht | Lights: Heiki Laan
Sedan tar jag stillbilden och redigerar den i Adobe Photoshop. Jag kan behöva finjustera färgerna något för att matcha videofilmen, eller redigera något från bilden. När stillbilden har redigerats läser jag in den i Adobe After Effects eller Flixel Cinemagraph Pro jämsides med loopen, där delarna utgör olika lager.
© Virgo Haan | Client: Solaris keskus
Det översta lagret är stillbilden, som har loopen under sig. Jag raderar försiktigt ett avsnitt av bildlagret, så att det skapas ett fönster där videoloopen i lagret under kommer fram. Det är enkelt uttryckt så man skapar en cinemagraf!
https://www.sony.se/alphauniverse/stories/how-to-shoot-cinemagraphs-virgo-haan